Coșul meu

0 produse
  • Acasă +
  • |
  • Despre +
  • |
  • |
  • blog +
  • |
Vezi toate articolele

5 activități potrivite pentru orice vreme

 

A venit vremea urâtă. Asta este. Deși suntem obișnuiți să ne ambalăm înainte de a ne bucura de avantajele sezonului rece, trebuie să ținem cont că am trecut de mijlocul lunii noiembrie. Gândește-te: mai sunt două săptămâni până la Sf.Nicolae! Bun. Dacă nu te-ai panicat și mai tare, te invit să ne întoarcem puțin la gândirea critică și la copii.


 

Bună și bine ai revenit în emilitopia!


 

Eu sunt Emilia și ți-am prezentat în ultimele articole despre gândirea critică o serie de activități utile pe care copiii le pot face – împreună cu părinții – afară. Dar, pentru că a venit vremea rea (nu dispera, vor veni și zile frumoase, doar că reci), am zis să îți împărtășesc câteva activități care ajută la dezvoltarea gândirii critice și care nu sunt condiționate de capriciile vremii.

Iată un joc pe care ar fi haios să-l jucați împreună. Ce presupune?


 

Provoacă-ți copilul să-și imagineze o lume în care limbajul folosit conține doar 20 de cuvinte. Alte cuvinte nu vor mai exista. Orice comunicare urmează să fie făcută folosind doar aceste 20 de cuvinte. Notați-le. Apoi pune-l să-și imagineze un paragraf (minimum 5 propoziții/fraze) care să conțină un mesaj, oricare la alegere. Și nu uitați: are voie să folosească doar cele 20 de cuvinte!


 

Explorați rezultatul!


 

Pentru cei care nu știu să scrie, e suficient să încercați un dialog. De ce nu? Puteți să vă înregistrați când vorbiți și să ascultați înregistrarea după. S-ar putea să vă distrați copios.


 

Evident, limita de 20 de cuvinte este o propunere. Daca vreți, alegeți un alt număr.


 

De asemenea, îl poți provoca să deseneze acea lume în care funcționează doar cele 20 de cuvinte. Oare cum ar arăta? Dar dacă ar fi ilustrată sub formă de benzi desenate?


 

Rezultatele s-ar putea să fie nu doar amuzante, ci și deosebit de interesante.


 

Beneficii: jocul dezvoltă abilitățile de comunicare și colaborare, stimulează imaginația și ingieniozitatea, respectiv gândirea alternativă (outside the box).

Nu! Nu este vorba de acea provocare de a avea grijă de un ou ca de-un bebeluș. Deși poate și acesta să fie un joc de recomandat. Acest joc propune însă o altă provocare: să arunce oul de la o anumită înălțime fără ca el să se spargă.


 

Cum adică? Știind că oul se sparge cam aproape de la orice înălțime îi dați drumul, scopul este ca cel mic să găsească minimum trei soluții pentru ca oul să nu se spargă atunci când îi dă drumul.


 

Da, acesta este un joc mai degrabă de practicat afară. Nu de alta, dar există riscul să se facă multă mizerie. De asemenea, ține cont de alegerile pe care le face. Dacă vrei să eviți anumite situații inconfortabile din acest punct de vedere, pune de la început condiția de a nu folosi perna, salteaua sau pătura din pat/canapea/fotoliu.


 

O toamnă târzie poate să-l inspire, prin folosirea frunzelor. Iarna cu zăpadă multă, la fel. Lasă imaginația copilului să zburde și vezi ce soluții găsește.


 

Beneficii: acest joc antrenează gândirea alternativă, experimentarea și găsirea de soluții.


Este un joc unde trebuie neapărat să fie două persoane, tu sau un alt copil. Iar copiii trebuie să știe să scrie. Deci, este un joc 7+. Ideea este simplă: fiecare trebuie să-și imagineze un traseu din locul în care vă aflați într-unul la alegere, dar pe care să-l cunoașteți amândoi (sau ambii copii).

Fiecare va descrie traseul dând indicii, însă fără să numească locurile respective. De asemenea, nici destinația nu trebuie dezvăluită. Lesne de înțeles că sunt permise indicii precum mirosul, sunetele, elemente de orientare în spațiu. Odată finalizată descrierea traseului, faceți schimb de notițe, iar misiunea fiecăruia este să ghicească destinația, plecând de la indiciile oferite.


 

Puteți folosi un punctaj ad-hoc, sau pur și simplu să numărați cine ghicește mai multe destinații. S-ar putea să fie suficient doar să vă distrați descoperind locuri sau puteți transforma activitatea într-o căutare de comori! Poți plasa la destinație și o „comoară” pe care să o găsească!


 

Beneficii: vei vedea astfel ce capacitate de observație are copilul tău, cât de atent este la detalii, cât de dispus este să observe și să urmărească detalii, ce trasee reține și pe ce principiu. Este un copil cu înclinații vizuale? Va da mai multe indicii vizuale.

Acest joc poate fi jucat în casă, afară, sau ambele. Ideea este să provoci copilul să-și ”construiască” o trusă de obiecte care i-ar fi necesare să supraviețuiască pe o insulă pustie.


 

Ca să eviți situația în care ar căra și casa, limitează numărul obiectelor la 30. Dacă vrei, poți să-i dai un geamantan, condiția fiind atunci că poate lua cu sine doar lucrurile ce încap în bagaj.

 

După ce a ales, urmează clasificarea lor în ordinea importanței - de la 1 (cel mai important) la 30 (cel mai puțin important). Ce a ales și de ce a ales așa? Pe ce tip de insulă își închipuie că ar naufragia? Cum își închipuie un scenariu în care se salvează?


 

Beneficii: poate fi un joc pur și simplu imaginativ, dar mai practic ar fi ca cel mic să identifice fizic, concret, obiectele pe care le listează. Astfel, va descoperi ce există la îndemână, la ce folosesc obiectele respective și ce alte destinații de utilizare pot avea ele într-un scenariu de acest tip.


Ultimul joc pe care ți-l propun în acest articol este unul ce antrenează o mulțime de abilități, bazându-se pe imaginație și având un scop practic. Copilul va trebui să analizeze lumea din jur, să identifice probleme și să propună soluții.


 

Jocul pleacă de la întrebarea „cum este țara în care trăiești?”.


 

Faceți o descriere cât mai detaliată. Încurajează copilul să-și expună atât părerile bune, cât și pe cele proaste.


 

Apoi întreabă-l „care este cea mai mare problemă cu care se confruntă țara?”.


 

Evident, urmează provocarea: „și cum ai rezolva-o?”.


 

Mergi chiar un pic mai departe și ghidează-i gândurile spre elemente mai concrete.


 

Cum ar rezolva această problemă (cea mai mare pe care o identifică) dacă ar trebui să folosească doar 4 elemente: imaginația sa proprie, alți oameni, educația și banii?


 

Puteți face din activitatea asta un „proiect” mai amplu, dați-i un nume de cod ca în filme și întocmiți un „dosar” pentru observații (poate fi un caiet). Lipiți în el hărți, fotografii și articole de ziar, notați lucrurile ce vă atrag atenția la știri sau la oamenii din jur, faceți desene cu imaginile care v-au impresionat.


 

Vorbesc la plural acum, pentru că va trebui să coordonezi activitatea în mod discret, poate să-i atragi atenția la lucrurile din jur pe care le ignoră, să-i pui întrebări sau să selectezi materialele informative cu care intră în contact (poate nu vrei să vadă știri despre crime, violuri și guvern... încă...).


 

Jocul poate părea mai complicat de pus în practică, dar se poate împleti cu alte activități zilnice. Dă-i o șansă celui mic să își imagineze lumea nu doar așa cum e, ci și cum ar putea să fie. S-ar putea să te impresioneze cu soluții foarte interesante!


 

Beneficii: vei descoperi în ce lume își imaginează copilul tău că trăiește, cum se raportează la ea și ce ar face ca ea să devină mai bună, îi vei stimula spiritul de observație, capacitatea de analiză și sinteză, empatia și compasiunea, precum și gândirea creativă în propunerea de soluții.


 

Bucurați-vă de întregul demers și, cine știe, poate într-o zi copilul tău va schimba lumea în bine!


 

Cu drag pentru tine,


 

Emilia


 

P.S.: Patru din cele cinci jocuri sunt concepute de Laurie Rozakis și sunt propuse, printre multe altele, în lucrarea sa ”81 Fresh & Fun Critical-Thinking Activities – Engaging Activities and Reproducibles to Develop Kids’ Higher-Level Skills” (Scholastic Professional Books)

 

Adaugă comentariu

Cod de securitate
    Nici un comentariu pănă acum