Coșul meu

0 produse
  • Acasă +
  • |
  • Despre +
  • |
  • |
  • blog +
  • |
Vezi toate articolele

WALL-E

Bună și bine ai (re)venit în emilitopia!

 

Eu sunt Emilia și astăzi îți voi povesti despre WALL-E, un roboțel extraordinar care trăiește într-un viitor distopic al omenirii. Acesta a devenit conștient de sine, a dezvoltat o personalitate fermecătoare, a experimentat singurătatea, a descoperit dragostea și, într-un final, a dus la repopularea planetei cu oameni.

 

Înainte de-a intra în detalii legate de film, vreau să punctez temele esențiale de discuție pe care le poți avea cu copilul tău, pornind de la vizionarea filmului: problema poluării și a distrugerii echilibrului ecologic al planetei, consumerismul, distopia și utopia, robotizarea și dependența de roboți, călătoria în spațiu și crearea unei colonii pe o navă spațială pentru a salva specia umană de la extincție... Ok! Sunt teme grele, dar să nu crezi că filmul are vreo misiune pedagogică agresivă! Nu ne trage nimeni de urechi, povestea este plină de sensibilitate, umor și dinamism, iar concluziile suntem obligați să le tragem singuri, dacă vrem.

 

WALL-E și-a început călătoria în viață cu o întrebare: „Cum ar fi dacă oamenii ar trebui să părăsească Pământul și cineva ar uita să oprească ultimul robot?”. Andrew Stanton și-a pus această întrebare în 1994, în timpul unei discuții avute la prânz cu colegii săi de creație. Tocmai finalizau munca la Toy Story și erau în căutare de idei pentru următoarele filme: A Bug's Life, Monsters Inc., Finding Nemo. Au explorat ideea timp de câteva luni, apoi și-au concentrat atenția pe celelalte proiecte. Abia în 2002 Stanton a reluat munca la proiect și l-a prezentat directorilor de la Pixar. Acestora le-a plăcut, iar Stanton s-a apucat de treabă. A finalizat scenariul îmreună cu Jim Reardon și s-a ocupat de regia filmului.

 

Astfel, în 2008, filmul a fost lansat pe marile ecrane, produs de Pixar Animation Studios pentru Walt Disney Pictures. A fost un blockbuster instantaneu, câștigând și numeroase premii: Golden Globe, Hugo, Nebula, Saturn, Oscar pentru cel mai bun film de animație, intrând în competiție cu cinci nominalizări, și lista poate continua. Filmul s-a clasat pe locul 29 în topul făcut de BBC în 2016, a celor mai bune 100 de filme ale secolului 21.

 

Pe scurt, povestea sună cam așa: într-o metropolă abandonată, îngropată în mormane de gunoi, un mic robot compactor (pe numele său Waste Allocation Load Lifter – Earth-Class) încă face curat de unul singur, la 700 de ani după evacuarea planetei de către oameni. Suntem în 2805, iar super ultra mega uber corporația de monopol BuynLarge, BnL, și-a relocat clienții în spațiu, pe o navă gigantică interstelară, Axiom. Nava mamă trimite periodic pe Terra probe spațiale pentru a verifica dacă există condiții optime pentru a întreține viața, astfel încât oamenii să se poată întoarce acasă. Proba, pe numele său Extraterrestrial Vegetation Evaluator, ajunge pe Terra și, fără să vrea, cucerește definitiv și irevocabil inima roboțelului care, între timp, a devenit conștient de sine și emoțional. Când EVE descoperă în posesia lui WALL-E o plantă (dovada că pe Pământ există condiții de viață), aceasta intră în sleeping mode până când nava spațială vine să o recupereze și să o ducă pe Axiom. Micul robot îndrăgostit o urmează în aventura spațială, ajunge pe Axiom, creează numeroase probleme și dă ordinea lucrurilor peste cap, încercând mereu să atragă simpatia lui EVE, dar și să-i asigure protecția și succesul misiunii. Aflăm că nava funcționează pe pilor automat, iar căpitanul are mai mult funcție onorifică. Toate zilele seamănă între ele, iar oamenii fac mereu aceleași lucruri, adică mai nimic. Frustrat de situație, căpitanul decide să facă, în sfârșit, ceva și să devină liderul oamenilor săi și să-i ducă înapoi acasă. Dezactivează pilotul automat, preia controlul navei și, cu planta așezată în locul potrivit, pornește pe drumul de întoarcere. Dar WALL-E e făcut zob acum...

 

Doar enumerarea întâmplărilor nu reușește să surprindă farmecul și candoarea animației, iar dacă ar fi să încerc să le transpun în cuvinte, ar trebui să scriu mult prea mult. Așa că mai bine uitați-vă la film, iar dacă l-ați văzut deja (ceea ce este foarte probabil), mai vedeți-l o dată, acum cu alți ochi. L-am revăzut și eu cu plăcere. Dacă îl puteți urmări fără subtitrare sau dublaj în limba română, îl găsiți și online, pe Disney Clips, pe youtube.

 

Cum folosim gândirea critică?

 

Am spus că aceste filme recomandate le vom folosi ca suport pentru exersarea gândirii critice. Vom face asta punând întrebări și căutând răspunsuri. O parte dintre întrebări le putem pune pentru a înțelege procesul din spatele realizării filmului, iar altele pentru a înțelege în profunzime povestea filmului și temele care se desprind.

 

Procesul de producție este complex și fascinant și ridică alte discuții, probleme și abordări față de rezultatul propriu-zis care ne este oferit. În plus, cunoașterea acestor informații ne arată cum gândesc alți oameni și cum lucrează în cadrul unor echipe interdisciplinare. Ne arată cum povestea se împletește cu imaginea și cu sunetul, cât de importantă este lumina și ce legături fac oamenii creativi între diverse tipuri de informație. Apropo, legătura dintre gândirea critică și gândirea creativă am abordat-o într-un articol anterior, pe care îl găsești aici.

 

Așadar vă invit să aruncăm o privire în culise și să aflăm câteva lucruri interesante din procesul de realizare a filmului. Pentru a vă fi mai simplu să lucrați cu informația, am aranjat-o sub formă de fișe care pot fi printate și tăiate în cartonașe mai mici. Apoi fiecare dintre cei care au privit filmul va trage un cartonaș și va citi o informație de tipul „știai că...?”.

 

Ulterior este bine să comentați informația citită, să vă asigurați că este clară și bine înțeleasă de participanți. Vedeți dacă se leagă cu alte informații deja citite sau cu anumite scene din film. Vedeți dacă identificați referințele. Este un proces interactiv, liber, de discuții de idei. Bucurați-vă de darul cunoașterii... ^:)

 

În plus voi mai atașa și niște întrebări bazate pe analiza și interpretarea filmului, care vor implica și o doză de gândire creativă din partea celor implicați în jocul întrebărilor.

 

Îți recomad să vezi și filmul recomandat anterior, Shrek, unde vei găsi și mai multe recomandări de jocuri pe baza filmului.

 

Știu că temele abordate de WALL-E sunt mai dificile, mai complexe, de aceea poate vor fi mai greu înțelese de copiii preșcolari. Rămâne la latitudinea ta să adaptezi discuția la nivelul de înțelegere al copilului. Însă pentru copiii mai mari, discuțiile sunt foarte valoroase, deoarece le vor deschide orizontul cunoașterii, atât în ceea ce privește mecanismul de realizare al unui film de animație, cât și a celui de construcție a unei povești de ficțiune speculativă. În plus aveți pretextul ideal pentru a discuta despre impactul avut asupra mediului de industria de larg consum, despre viitorul tehnologiei, al roboticii și al călătoriilor în spațiu, despre cum lenea ne face vulnerabili în fața manipulării și despre cum ne irosim viețile dacă nu luăm inițiativa să luptăm/muncim pentru cauzele care ne pasionează (trebuie să ne pasioneze ceva!).

 

Acum te invit să salvezi și să printezi fișele, deoarece sunt pline de informații savuroase și de subiecte de discuție/gândire/creație interesante. Dacă n-ai posibilitatea să le printezi, măcar salvează-le în telefon, ca să le poți accesa în timpul discuțiilor de după film.

 

Cu drag pentru tine,

 

Emilia

 

P.S.: nu uita să mă susții printr-un like+follow pe pagina de facebook, astfel încât să păstrăm mai ușor legătura.

 

P.P.S.: nu ezita să dai share articolului, pentru a ajunge la cât mai mulți părinți, care să se joace cu cât mai mulți copii!!!

 

O zi minunată să ai!

 

Adaugă comentariu

Cod de securitate
    Nici un comentariu pănă acum