Coșul meu

0 produse
  • Acasă +
  • |
  • Despre +
  • |
  • |
  • blog +
  • |
Vezi toate articolele

Sfântul Graal al mediei 10 – anihilează analfabetismul funcțional!

 

Senzațional, n-o să-ți vină să crezi!

 

Scuze! Nu m-am putut abține!

Te rog să citești în continuare, durează puțin și este extrem de important ce vreau să-ți spun!

 

Mi-a atras de curând atenția un titlu din presă: școala produce analfabeți? Hmmm...

M-am apucat să citesc și se pare că 42% dintre elevii de 15 ani ar fi analfabeți funcțional.

Proporția adulților ar fi tot undeva pe-acolo. O explicație foarte simplă ar fi că, citind la prima vedere un text, elevii nu înțeleg și nu corelează informațiile din acel text și nici nu știu să le aplice la viața reală.

 

Și asta este incredibil de trist și de îngrijorător. Școala ne pompează în cap o groază de informații pe care le uităm cu sfințenie după ce incasăm notele, mai mari sau mai mici. Deci exclusiv memorarea informațiilor sau toceala nu ne poate ajuta la nesfârșit. Funcționează poate în clasele mici, pentru copiii înzestrați cu memorie bună și doar pe termen scurt. Reciți lecția, bam! - ai un 10 sau un FB. Și apoi?

 

Eu am avut mereu probleme cu memorarea. Când în clasa întâi a trebuit să învăț imnul, după ore întregi în care mama mea s-a chinuit cu mine repetându-mi versurile, iar eu am izbucnit în lacrimi de frustrare, frățiorul meu de 3 ani și jumătate și-a abandonat mașinuțele, s-a ridicat în picioare și l-a recitat de la cap la coadă, spre stupefacția noastră.

 

Mai târziu el a studiat muzică și a învățat pe de rost kilometri de portative. Eu n-aș putea face asta niciodată. Sunt distrată. Dar nu m-a împiedicat să iau premiul întâi 12 ani la rând! Îmi place să citesc și să fac tot felul de conexiuni între idei și situații. De fapt, așa am reușit să „trișez” la școală și să am tot timpul note mari. Uitam repede ce memoram, așa că am învățat să fac rezumate, să identific ideile esențiale, să le ilustrez schematic, să le reformulez cu propriile cuvinte. Și mintea învață în timp să funcționeze așa, devine elastică, iar cunoașterea și înțelegerea informațiilor studiate devine un fel de sport al minții și chiar o formă de distracție.

 

Cu alte cuvinte mi-am dezvoltat abilitatea asta ca să corijez un handicap. Și ca să nu mă mai ajute părinții la teme. Uram când stăteau pe capul meu în clasa întâi. Nu ne înțelegeam deloc, frustrarea creștea de ambele părți și de multe ori mă apucam de plâns până să termin. Așa că am hotărât că vom fi cu toții mai fericiți dacă mă descurc singură și am note mari. La începutul clasei a doua mi-am memorat repede orarul și l-am ascuns, ca să nu mai știe ce lecții am în fiecare zi și să mă verifice la teme. O mai făceau din când în când, dar văzând că mă descurc, mi-au lăsat mână liberă să învăț cum, cât și când vreau. Și munceam mult ca să mențin nivelul. Dar, cum am mai spus, devenise și o formă de distracție. Probabil s-a porivit cu firea mea curioasă și introvertită. Deci și personalitatea are un cuvânt de spus aici, fiecare își dezvoltă propriul stil de-a învăța.

 

Desigur există și niște reguli pentru o învățare eficientă și pentru a dezvolta gândirea critică și rezolvarea de probleme. Aș fi vrut să ne fie predate la școală, dar nu s-a întâmplat asta, pentru că nu se suprapun peste programa niciunei materii. Nu cred că lucrurile s-au schimbat prea mult în ultimii ani, așa că e bine ca elevii să învețe lucrurile astea de la părinți. Dacă-ți înveți copilul să învețe, scapi de multe lecții și teme, așa că eu consider că merită să investești puțin efort în direcția asta. În plus, îi va fi extrem de util la facultate și mai ales dacă visezi să-l trimiți la studii în străinătate.

 

Ca să nu mai vorbim de faptul că învățând să gândească de unul singur nu va mai putea fi manipulat și folosit pentru a servi intereselor altora, așa cum se întâmplă de multe ori în ziua de azi.

 

Așadar, iată ce-ți propun: eu o să pregătesc o serie de articole și fișe de lucru pe tema asta, pe care să le folosești pentru a-ți ajuta copilul să învețe CUM să învețe eficient și CUM să gândească în mod critic. Oricum sunt două lucruri pe care va trebui să le facă pentru tot restul vieții, așa că măcar să le facă bine. O să mă folosesc de propria experiență și de ceea ce am studiat pe tema asta.

 

Chiar dacă acum copilul tău e la creșă, ceea ce-ți ofer este util, pentru că ai un avantaj la start pregătindu-l de acum și neașteptând până începe școala. Dacă e deja la școală, probabil va trebui să-l dezveți mai întâi de niște obiceiuri proaste. Oricât ar fi de muncă în prima fază, pe termen lung efortul îți va fi recompensat înzecit (chiar și financiar, dacă mai poți renunța la niște meditații sau taxa de școlarizare, nu?).

 

Ce zici? Te interesează?

 

Atunci nu ezita să-ți arăți interesul și sprijinul pentru inițiativa mea printr-un like/follow paginii mele https://www.facebook.com/emilitopia/ . Așa vom păstra legătura mai ușor. Promit că vei găsi lucruri interesante și utile aici. Probabil și unele caraghioase, pentru a rupe monotonia. ^:)

 

Următorul articol va acoperi câteva aspecte generale ale gândirii critice, apoi vom trece la lucruri concrete, tehnici, trucuri, exerciții, povești, ilustrații... Sunt în lucru acum și cu sprijinul tău se vor finaliza minunat.

 

De ce fac asta în loc să dorm sau să prestez ceva servicii pentru bani?

 

Pentru că sunt o egoistă și vreau să trăiesc într-o lume mai bună. Iar asta înseamnă că e nevoie de oameni mai buni, copii mai buni, copii care gândesc și simt așa cum trebuie.

 

Dacă ești egoist și frustrat și copleșit de teme pentru acasă, vino în emilitopia și le vom da de cap împreună! (Sau dacă doar te sperie gândul temelor de peste 3-4 ani...)

 

Cu drag pentru tine,

 

Emilia

 

P.S. - nu uita, like + follow https://www.facebook.com/emilitopia/

 

 

 

 

 

 

 

 

Adaugă comentariu

Cod de securitate
    Nici un comentariu pănă acum