Coșul meu

0 produse
  • Acasă +
  • |
  • Despre +
  • |
  • |
  • blog +
  • |
Vezi toate articolele

7 abilități fundamentale pe care copiii nu le învață la școală

Spuneam într-un articol anterior că școala a rămas încremenită în proiect și nu doar în România.

 

Dar dacă programa școlară nu-i pregătește în mod real pe copii pentru a face față provocărilor vieții, ce putem face și cum îi putem ajuta pentru a avea succes în viitor?

 

Pornind de la premisa că nu știm ce ne rezervă viitorul, că nu știm ce informații sau cariere se vor dovedi relevante peste 20 de ani, nu putem decât să-i pregătim pe cei mici să se adapteze la orice le rezervă viața, să învețe în mod continuu și să rezolve orice problemă care le-ar putea ieși în cale.

 

În acest sens The World Economic Forum a publicat anul acesta o listă cu 7 abilități fundamentale pe care copiii trebuie să le aibă pentru a se adapta din punct de vedere profesional schimbărilor accelerate din lume.

 

Iată care sunt acestea și cum îi putem ajuta pe cei mici să și le însușească, astfel încât peste 20 de ani să ne mulțumească pentru educația primită.

 

 

Abilitate # 1 Gândirea critică și rezolvarea de probleme

 

Ce trebuie să învețe:

 

...să pună întrebări relevante, astfel încât să ajungă la sursa problemei, să înțeleagă legăturile de cauzalitate și să găsească soluții pornind de acolo.

 

Ce îi învață școala:

 

...să ia informația livrată ca atare, să o memoreze și să o reproducă.

 

...întrebările nu sunt încurajate (putem găsi multe motive pentru asta).

 

...subiectele studiate nu sunt prezentate în context și nu se pune accent pe relația cauză-efect.

 

Învățării mecanice i se datorează rata mare de analfabetism funcțional. Notele mari nu oferă nicio garanție în privința capacității copilului de a gândi critic sau a rezolva probleme. Notele mari se datorează de multe ori recunoașterii tiparelor și reproducerii informațiilor și nu unei înțelegeri reale a materiei studiate. Atunci când informația este uitată prin neutilizare, dacă mecanismul gândirii nu este antrenat, nu mai rămâne mare lucru.

 

Ce putem face:

 

...din fericire copiii au tendința naturală de-a pune întrebări și nu trebuie decât să le încurajăm curiozitatea. Punând întrebări și căutând mai apoi răspunsuri, ei își antrenează gândirea critică. Astfel, când vor avea ceva nou de învățat în viitor, o vor putea face pe cont propriu.

 

...când copilul descoperă ceva nou, învață-l să analizeze acel ceva punând întrebări și căutând răspunsuri.

 

...fiecare nouă situație de viață (un nou mediu, o nouă slujbă, o nouă specializare) este o potențială problemă. Când copilul știe să caute soluții pentru problemele proprii și nu se lasă descurajat de eventualele eșecuri, va avea încrederea în sine necesară pentru a înfrunta orice problemă și a găsi soluția potrivită.

 

 

Abilitate # 2 Colaborarea și conducerea prin persuasiune

 

Ce trebuie să învețe:

 

...să coopereze, să lucreze în echipă, să ia decizii împreună cu coechipierii și nu impunându-și voința dintr-o poziție de autoritate/superioritate.

 

Ce îi învață școala:

 

...să respecte structurile ierarhice, să asculte ce li se spune, să urmeze indicațiile primite.

 

...să fie competitivi în obținerea unor rezultate cât mai bune.

 

Ce putem face:

 

...să îi învățăm că suntem diferiți între noi și că avem abilități și cunoștințe care se completează.

 

...să le spunem că nu trebuie să fim buni la toate, ci să lucrăm cu oamenii potriviți, ale căror cunoștințe le completează pe ale noastre.

 

...să îi ajutăm să își cunoască punctele forte și cum le pot folosi pentru a le complementa pe ale celorlalți.

 

...să-i ajutăm să descopere ceea ce îi pasionează, astfel încât dezvoltarea aptitudinilor înnăscute să devină mai distractivă.

 

...de asemenea este bine să-și dezvolte compasiunea și toleranța, empatia, bunăvoința.

 

 

Abilitate # 3 Agilitate și adaptabilitate

 

Ce trebuie să învețe:

 

...să se adapteze la un mediu aflat în continuă schimbare, datorită evoluției tehnologiei, industriei și chiar relațiilor interumane. Vor trebui să țină pasul cu noile invenții pentru a rămâne performanți, iar învățarea nu se termină, practic, niciodată.

 

Ce îi învață școala:

 

...sistemul se bazează pe acumulare treptată și evaluări periodice și le induce ideea că notele mari și diplomele de specializare oferă o garanție a capacității lor la angajare.

 

...își iau diploma, își depun CV-ul și se așteaptă ca în continuare cineva să le spună ce au de făcut pentru a obține rezultate, fiind dezamăgiți în același timp pentru că nu le sunt apreciate calitățile.

 

Ce putem face:

 

...să-i obișnuim cu noțiunea de învățare continuă, cu faptul că lucrurile se schimbă, cu ideea că suntem responsabili pentru propria fericire.

 

...planificarea rigidă a viitorului și a carierei nu mai oferă nici o certitudine în atingerea obiectivelor propuse. Este mai util pentru copil să se adapteze schimbărilor din mediu, să învețe că e în regulă când lucrurile nu se întâmplă așa cum vrem și că e bine să se adapteze noilor oportunități care apar.

 

...viața este o aventură continuă, lucrurile ne scapă de sub control și planurile ni se năruiesc și asta este în regulă.

 

...învață-l pe cel mic că poate fi fericit și dacă este singur, jucându-se și citind și imaginându-și lucruri. Oferă-i intimitate, lasă-l să petreacă puțin timp și singur. Astfel fericirea sa nu va depinde de alte persoane sau lucruri (mâncare, jocuri video, cumpărături) și va fi liber.

 

 

Abilitate # 4 Inițiativă și spirit antreprenorial

 

Ce trebuie să învețe:

 

...să devină oameni de acțiune și inovatori. Tot mai puțin se vor putea baza pe marile companii care asigură locuri de muncă. Parcursul profesional va fi din ce în ce mai puțin linear. Vor fi implicați în proiecte și colaborări, iar o gândire antreprenorială este de dorit mai ales dacă sunt artiști.

 

Ce îi învață școala:

 

...să fie reactivi, să memoreze și să reproducă ceea ce s-a mai făcut și-a funcționat în trecut.

 

...să facă ce li se spune, să fie angajați docili și muncitori, fără inițiativă.

 

Ce putem face:

 

...să îi învățăm să lucreze pe bază de proiecte. Orice activitate poate fi abordată ca proiect - a scrie un eseu/o compunere, a învăța pentru examen, a găti un fel nou de mâncare, a planifica vacanța sau a strânge fonduri pentru o cauză umanitară.

 

...implică-l în proiecte pe care să le finalizați împreună, apoi încurajează-l să-și propună propriile proiecte. În curând procesul său de învățare se va transforma într-o serie de proiecte distractive.

 

...învață-l să ia decizii și să-și asume consecințele, chiar și atunci când face greșeli, și să nu se lase înfrânt de eșecuri. Odată ce va deveni independent nu va mai avea nevoie de cineva care să-i spună ce să facă și va alege singur direcția în care să meargă.

 

...ajută-l să-și descopere pasiunile și încurajează-i interesele. Va face lucrurile cu adevărat importante în viață mânat nu de teamă, nici de recompense, ci din pasiunea izvorâtă din interior.

 

 

Abilitate # 5 Comunicare scrisă și orală foarte bună

 

Ce trebuie să învețe:

 

...în economia cunoașterii, comunicarea este esențială, atât în limba maternă, cât și în cele de circulație internațională. Este vital să se poată exprima clar și concis și să-și transmită ideile și mesajele fără echivoc în context profesional.

 

Ce îi învață școala:

 

...din păcate, numeroasele lecții de gramatică și analiză literară nu îi învață pe copii să comunice mai bine și nici să scrie mai corect, iar de multe ori elevii dezvoltă chiar o repulsie față de această materie, fără să înțeleagă miza reală aflată în joc. Vocabularul rămâne sărac, ortografia deficitară, iar în exprimarea ideilor se specializează în a bate câmpii.

 

Ce putem face:

 

...să stăm cât mai mult de vorbă, să îi încurajăm să citească, să scrie (un jurnal, articole de blog, scriere creativă, scrisori sau emailuri), să învețe să susțină un discurs, să participe la concursuri de dezbateri.

 

 

Abilitate # 6 Accesarea și analizarea informației

 

Ce trebuie să învețe:

 

...să facă diferența între faptele reale și cele false, într-o societate manipulată de știrile false din mass-media.

 

Ce îi învață școala:

 

...nu îi învață mai nimic în aceste sens, deoarece evită subiectele de actualitate. :(

 

Ce putem face:

 

...să îi învățăm să discearnă între informațiile reale și cele false.

 

...atunci când află o informație nouă este bine să cerceteze credibilitatea și seriozitatea sursei din care a aflat informația și dacă există și alte surse de încredere care transmit această informație.

 

...un prieten din social media care dă share unei știri nu se consideră sursă de încredere. :)

 

 

Abilitate # 7 Curiozitate și imaginație

 

Ce trebuie să învețe:

 

...să fie creativi, imaginativi, să cerceteze, să pună întrebări, să caute răspunsuri.

 

Ce îi învață școala:

 

...să stea cuminți, să învețe și să aplice formule, să reproducă ideile altora, să accepte ideile care le sunt livrate fără să pună întrebări.

 

Ce putem face:

 

...să îi lăsăm să se joace cât mai mult, să le încurajăm curiozitatea și spiritul de aventură.

 

...să-i lăsăm să se plictisească suficient cât să-și dorească să învețe lucruri noi.

 

...să le propunem diferite proiecte DIY și experimente și să-i încurajăm să citească cât mai mult.

 

Copilul tău ce învață la școală? Și cum îl ajuți să-și formeze aceste deprinderi?

 

Este posibil ca unele școli sau unii profesori/învățători să abordeze și educarea acestor aptitudini și să urmeze o programă școlară mai flexibilă, adecvată acestor nevoi de dezvoltare.

 

Cunoști un asemenea caz?

 

Lasă-mi un comentariu mai jos și spune-mi părerea ta. Poți fi de folos multor părinți.

 

Cu drag pentru tine,

 

Emilia

Adaugă comentariu

Cod de securitate
    Nici un comentariu pănă acum